Het is nu 15 dec 2017 05:35

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Foto's van algen- Kiezelalgen, smeeralgen 
Auteur Bericht
Erelid

Afbeelding
Foto: Ria

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Ria op 27 mei 2008 18:22, in totaal 1 keer bewerkt.

12 maart 2008 11:43
Profiel
Vislarfje

Bericht 
deze alg is meestal opstart-alg
heb ik zelf 1week gehad op de bodem van men malawi-
bak, verdwijnt naar mate het aquarium is gerijpt.
Ik kon ze zo afhevelen van de zandbodem.
greetz

malawi-biotoop 2m50L/60H/60D

17 maart 2008 17:58
Profiel
Erelid

Bruine smeerlalgen-Kiezelalgen kunnen in een langer draaiend aquarium ontstaan door te weinig licht.

In een nieuw opgestart aquarium verdwijnt het vaak nadat er een goed biologisch evenwicht in het aquarium is.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

04 maart 2012 10:26
Profiel
Moderator

Is het nu alg of bacterie of plant het gaat hem allemaal om wie heeft er het meeste voordeel op dat moment.
Biologisch evenwicht is eigenlijk een zeer moeilijk begrip.
Je kan een aquarium vol groenalg hebben die ook in biologisch evenwicht is.

wanneer er veel licht is zijn planten en groenalgen in het voordeel. Zijn er periodes van tekorten dan zijn de planten in het voordeel omdat ze een beter opslag hebben en groter zijn.
is het licht wat minder dan zijn de groenen wat minder in het voordeel en kunnen blauwalg-bruin- roodalg wat beter vooruit
is er niet te veel fosfaat en voldoende silicium dan zijn de bruintjes het actiefst. is voornamelijk nitraat en de rest laag zijn de rode actiever. Wanneer er voldoende fosfaat is zijn de blauwe actiever.
Allen zitten ze in het water het is de actiefste of de meest bevoordeelde die er altijd met de meeste gaat uitkomen.

04 maart 2012 10:36
Profiel
Moderator

trouwens de belangrijkste reden hierboven is dus SILICATEN omdat bruinalgen of diatomenen silica nodig hebben voor hun 'schild die ze rond hun hebben'
Silica komt van stenen. De meeste stenen zijn 'bijna niet oplosbaar in water'. Maar: Kiezel gekend als de meest voorkomende vorm in aquaria omdat ze juist bijna niet oplosbaar is en geen problemen geeft of toch niet direct.
Het probleem stelt hem wel in het geval de diameter van de stenen zeer klein zijn.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... 1-0022.pdf
Dit is een link die beschrijft de oplosbaarheid van kwartz. Daarin zal je zien dat hoe kleiner de deeltjes de oplosbaarheid sterk toeneemt.
Dus een grote steen zal bijna niets in oplossing brengen dat er een gevaar zal komen voor bruinalg maar fijnzand daarentegen is risicovoller.
Alsook zal je daar lezen hoe hoger de bicarbonaat of beter de KH hoe beter de oplosbaarheid van silicaat.

04 maart 2012 11:05
Profiel
Erelid

Bedankt voor de toevoeging Kihon. :P

Afbeelding

In mijn Gobie bakje heb ik dus grof zand bedekt met fijn zand en vrij veel, niet al te kleine, kiezelstenen.
En weinig planten, slechts een paar Crypto's.

Mijn waterwaardes zijn :

No 3 - 0
No 2 - 0
GH - >7
KH - 6
pH - 7,2

Afbeelding

04 maart 2012 17:44
Profiel
Apistogramma

Vroeger had ik een grindbodem, zéér hoge fosfaat, alsook een hoge Ph en KH.
Na een volledige herstart, maakte ik gebruik van filterzand, turf, lage Ph en Kh.
Dus volledige andere omstandigheden en toch steeds dezelfde alg waarmee ik te maken krijg, nl. de roodwier.
Is er een verklaring voor het feit dat het hier steeds dezelfde alg is die de kop op steekt?

04 maart 2012 18:49
Profiel
Moderator

chrisje schreef:
Vroeger had ik een grindbodem, zéér hoge fosfaat, alsook een hoge Ph en KH.
Na een volledige herstart, maakte ik gebruik van filterzand, turf, lage Ph en Kh.
Dus volledige andere omstandigheden en toch steeds dezelfde alg waarmee ik te maken krijg, nl. de roodwier.
Is er een verklaring voor het feit dat het hier steeds dezelfde alg is die de kop op steekt?

ik denk wel.
grind en zand hebben geen of zeer weinig bindingscapaciteit voor voedingsstoffen. Dus alles komt in het water terecht.
dus een hoog fosfaat van grind betekend bij lage lichtwaarden blauwalg of roodalg of bij veel silica bruinalg.

Lage pH en KH betekend dat het aantal planten sterk gereduceerd wordt in groei en, verbruinen van het water: minder licht dus groenalg alsook planten in het nadeel. Dus terug stijgend percentage aan bruinalg en roodalg.
door de lage pH zijn de silicaten slechter oplosbaar waardoor je raad het al: roodalg de beste er uitkomt....

05 maart 2012 17:28
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]