Het is nu 19 jul 2018 08:21

Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
 De beginnende aquariaan: Welk soort aquarium? 
Auteur Bericht
De beginnende aquariaan: welk type aquarium kies jij!?

De interresse is er! Nu de rest!
Eerst en vooral moet je ZEKER zijn dat je dit echt wilt!! er kruipt massa's tijd in, veel geld, en vergt meer dan een beetje interresse, hetm oet als het ware een obsessie zijn.
je kan je de vraag stellen welk soort aquarium je wil nemen. Ban die Viskom!! en start een goed aquarium op met filter! maar wat voor een aquarium??..als eerste tip kan ik je wel al zeggen dat je als eerste aquarium best een zo groot mogelijk formaat neemt, hoe groter de aquarium hoe

Om je bij deze zoektocht te helpen, zal ik een kleine beschrijving geven over welk soorten aquariums er allemaal bestaan.

Zoetwater

zoetwater is waarschijnlijk wel het meest voorkomende, de moeilijkheidsgraad wordt bepaald door de soort vissen die je neemt.
een goudvis is bv. makkelijker dan wanneer je je gaat wagen aan chocolade goerami's of discussen. denk daar ook zelf aan als je een beginner bent, en overschat je zeker niet in het begin, er komt meer bij kijken dan simpelweg het aquariumpje te vullen!!

Hieronder een aantal types zoetwatergerichte aquariums:

De gezelschapsbak:
Het meest gebruikt door de beginner, ook hier kan je het zo moeilijk en zo makkelijk voor jezelf maken als je wilt. Als dit je eerste aquarium is, begin dan echter liever wat simpeler, zodat er geen visjes onder moeten lijden.

een gezelschapsaquarium houdt eigenlijk in dat de vissen en de planten die je kiest, niet persé uit hetzelfde werelddeel komen. Het is dus eigenlijk een samenstelling van je geliefkoosde vissen en planten. hou er echter wel rekening mee, dat ondanks de keuze veel ruimer is, je je wel moet houden aan de noden van de vissen en dat de vissen de zelfde behoeften nodig moeten hebben! meer info hierover:zie hier.
informeer je dus goed op voorhand en zorg dat het vissenbestand goed samengesteld is voor je er effectief aan begint.

Afbeelding
het aquarium van Ria

Afbeelding
Het aquarium van johanB

Afbeelding
Het aquarium van toyotasport

Afbeelding
aquarium van euforia

Een voorbeeld van een goed vissenbestand voor een aquarium van 80x40x40= 128l bruto
(hou steeds rekening met 1cm vis per liter zodat je geen overbevolking krijgt) maar hou er ook rekening mee dat je geen al te grote vis steekt in een klein bakje, ookal gaat het met het regeltje cm per liter, bv. in een 60cm bakje steek je geen vis die groter wordt dan 6 cm en in 80cm steek je geen vis die groter wordt dan 8cm enz.

om een mooi uitzicht te krijgen let je er op dat elke waterlaag bevolkt wordt door een vissoort.

de bovenste waterlaag: Een schooltje van 6 marmerbijlzalmpjes (6x5cm=30cm)
de middenlaag: een schooltje kegelvlekbarbelen (5x6=30cm) en een koppel Betta's als blikvanger (8cm man + 6cm vrouw= 14cm)
de onderste waterlaag: Een schooltje van 6 Corydorassen adolfoi (6x6=36cm) + een klein blijvende Lnr= L134 (10x1=10cm)

dan kom je uit op 126cm vis wat perfect is voor deze grootte .
Een plantenbestand maakt niet zo heel veel uit aangezien het van overal mag komen, probeer je wel te beperken tot een aanta plantensoorten, anders wordt het een wirwar van planten.

* Als je meer informatie wilt kan je terecht bij de volgende leden, deze hebben zeker goede ervaringen met een gezelschapsaquarium: Blackwater,Ria,Ans, JohanB,toyotasport,caymanneke,clownbotia, Rushman, ...zowat de meeste leden

Een Zuid-Amerika biotoop

Hier moet je al wat meer rekening gaan houden met de waterwaarden, deze vissen verkiezen vaak zacht en zuur water,om dit te bereiken kan je osmose water,turf of eikenbladextract gebruiken(zie hier). wat niet wil zeggen dat je geen zuid amerika aquarium kan houden waar het wat makkelijker kan, dan zul je naar vissen moeten zoeken met behoefte aan neutrale waterwaarden.(dit gaat dan over b. ph 7,5, Kh 6, Gh 10 : dit is min of meer neutraal, leidingwater komt in vele streken met deze waterwaarden uit de kraan.)je zorgt het beste voor zand of een mengeling met fijn grind.

Het principe van een Zuid amerika biotoop is heel simpel: alles wat er gebruikt wordt, vissoorten/plantensoorten komen uit dit zelfde werelddeel.

Afbeelding
een voorbeeld uit Z-amerika biotoop van Blackwater

Afbeelding
voorbeeld uit tekkelke's aquarium

Afbeelding
voorbeeld uit pieter bregmans aquarium

Een voorbeeld van een goed zuid amerika bestand voor een aquarium van 80x40x40=128l bruto

-bovenlaag: een schooltje marmerbijlzalmpjes (7x5cm=35cm)
-middenlaag: een schooltje neons (7x5cm=35cm)
-onderlaag: corydoras adolfoi (7x5cm=35cm)
-blikvanger: een koppel apistogramma borrelli (man 7cm vrouw 4cm= 11cm)

dit komt op 126 cm vis goed gaat voor deze grootte van aquarium.

een goed plantenbestand voor zuid amerika:

*Je kan kiezen bij zuid-amerika of er veel planten in komen of weinig, omdat je in zuid amerika zowel beplanten als niet beplante stukken tegen komt.

vooraan: een grasmatje hemianthus callitrichoides
vooraan/midden: een grasmatje Echinodorus Magdalensis
Midden: Hedyotis salzmannii
achter: Alternanthera lilacina
solitair geplaatst:echinodorus zwaardplant: Echinodorus radicans broadleaf of bleheri
drijfplant:Limnobium laevigatum

*wil je meer informatie dan kan je terecht bij de volgende forumleden, deze hebben een Z-amerika biotoop: Blackwater, Peshk, Tekkelke,Clownbotia,Caymanneke, Asterix, Darkangel, woozy,..

Een Azië biotoop:

Een Aziebiotoop is een aquarium met uitsluitend planten en vissen uit Azië. ook hier liggen de waares vaak wat lager waardoor je ook eikenblad extract,turf of osmose kan gebruiken. zand en fijn grind worde nhet vaakst gebruikt.

Afbeelding
aquarium van staticgirl

Afbeelding
http://www.practicalfishkeeping.co.uk/p ... undone.jpg

Afbeelding
http://www.aquahobby.com/tanks/img/703_ ... Tank_3.jpg

Een goed visbestand voor een aquarium van 80X40X40=128l bruto

bovenaan: een koppeltje Colisa lalia (6cm man +5cm= 11cm)
middenlaag:een schooltje Zebrabarbelen (7x5cm = 35cm) en pauwooggrondeltjes (man n vrouw(5cmx2=10cm)
onderlaag:kuhli's (10x7=70cm)

dit geeft een totaal van 126 cm vis. wat gaat in deze aquarium.

een paar leuke planten voor dit biotoop:

-Pogostemon helferi
-Cryptocoryne soorten
-javamos en riccia is ook vaak gebruikt en heel leuk.

* je kan terecht met je vragen over een Azië biotoop bij de volgende leden, deze hebben er eigen ervaring mee: Rushman, bieste, zwaarddrager, staticgirl,clownbotia..

Het afrikaans Biotoop:

er zijn erg veel soorten afrikaanse biotopen, zo heb je de Malawi biotoop, tangayika, Mbuna e.a
Ik ga echter enkel als voorbeeld de Malawi en de Tanganyika geven, hierover weet ik zelf ook het meeste en zo blijft het gestructureerd. :wink:

Een malawibiotoop:

Veel rotsen, geen planten, of de vissen eten ze toch op! je moet ook zorgen dat je minimum een aquarium van 1m ter beschikking hebt. beter nog een aquarium die tege nde 1,5m leunt.
zand wordt het beste gebruikt bij deze biotoop. de malawi's gaan ook graven in het zand, dus verwacht niet dat het and mooi blijft liggen.

Hier is hardwater nodig! dus hier moet je geen kienhout gebruiken(aangezien deze looizuren afgeeft e ndaardoor het water zuurder en zachter wordt), eerder maanstenen.

de verlichtingstijd wordt best zo kort mogelij kgehouden om algen tegen te gaan, of je zoekt een goede algeneter.

qua eten ben je best dat je geen dierlijke vetten geeft aan malawi's (verder moet je wel gevariêerd voeren). doe je dit wel teveel dan kan dit zorgen voor de malawiziekte zie hier

Afbeelding
foto uit alains aquarium

Afbeelding
foto internet

* over malawi's weet ik zelf niet genoeg, dus kan ik ook niet direct een visbestand samenstellen. evt malawi kenners onder ons op dit forum zullen zich misschien geroepen voelen om hieronder een mooi bestandje samen ste stellen.
misschien ben je wel iets met deze link

een tip voor de inrichting: plaats eerst de stenen als je deze hoog gaat opstapelen voor de bodem en lijm ze samen met siliconekit, doordat de vissen vaak graven kan deze anders instorten.

*als je meer informatie wilt in vernad met deze biotoop kan je terecht bij volgende leden, deze hebben er eigen ervaring mee: Marian, alain

Tanganyika

Er zijn veel verschillende onderverdelingen in deze biotoop: zie hier

Zand is hier, zoals in de meeste aquaria's de beste keuze. en net zoals bij malawi's neem je best veel rotsen en geen houtsoorten.
een tip voor de inrichting: plaats eerst de stenen als je deze hoog gaat opstapelen voor de bodem en lijm ze samen met siliconekit, doordat de vissen vaak graven kan deze anders instorten.
Ze grazen ook vaak algen, dus is het best interressant als je algjes in de bak hebt.
qua waterwaardes is deze biotoop nog harder dan de malawibiotoop. dit water komt zelf niet zo hard uit de kraan, dus je zal middeltjes nodig hebben om dit zo hard te krijgen. je kan bv. omgekeerd osmosewater gebruiken, schelpen,slakkenhuizen (aangezien hier kalk in zit, gaat deze je water harder maken)
*tip: je kan testen of er in een object kalk zit, door een druppel azijn erop te laten vallen, als het gaat bruisen zit er kalk in. voor je het object dan weer in het aquarium zet, spoel de azijn goed af!

Afbeelding
een voorbeeldje uit blackwaters aquarium

vissensoorten die in deze aquarium kunnen van 80cm: Neolamprologus Multifasciatus,Neolamprologus Ocellatus,Neolamprologus Similis,Julidochromis transcriptus,Neolamprologus brichardi..

Een goed visbestand ga ik niet samenstellen omdat ik ook hier geen ervaring heb, en me niet wil riskeren om fouten te maken.
informeer je goed. en dan kom je wel tot een goed vissenbestand :wink:

Blackwater heeft trouwens een leuk tanganyika aquarium

plantensoorten die kunnen gebruikt worden: vallisneria spiralis, anubias soorten..

*wil je nog meer informatie da kan je terecht bij Blackwater

Er zijn nog meerder aquarium types, zoals Plantenaquaria,paludariums,koudwateraquaria, Noord-amerika-biotoop,regenboogaquaria, speciaalaquaria voor killivissen(afrika)brakwater,zeewater,nano-aquariums,monsterfish, enz enz.. je kan er extreem uitgebreid uitleg over geven, maar om toch een beperkte maar duidelijke uitleg te kunnen geve nheb ik enkel voor bovenstaande gekozen.

Ben je geïnterresseerd in een bepaalde soort vis? maar wil je liever eerst eens weten wie er ervaring mee heeft? Hier kan je het vissenbestand zien van de leden.

bronnen: volledig uit eigen kennis geschreven, met dank aan alle leden van het forum die mij een deel van mijn kennis hebben gegeven

18 feb 2009 00:35
Uaru

Wat maak je steeds leuke en informatieve topics. Wou dat ik dit ooit had gelezen toen ik net begon. Ow en vind het een eer dat mijn Azië bakje er ook tussen staat.

Dunno of het ergens staat maar ik houd ook altijd nog rekening met de lengte van de vis. Namelijk in een 60cm bak zet ik in het algemeen geen vis die groter wordt dan 6cm.
Verder is de diepte en hoogte net zo belangrijk als de lengte van de bak.

18 feb 2009 10:37
Profiel
Staticgirl schreef:
Wat maak je steeds leuke en informatieve topics. Wou dat ik dit ooit had gelezen toen ik net begon. Ow en vind het een eer dat mijn Azië bakje er ook tussen staat.

Dunno of het ergens staat maar ik houd ook altijd nog rekening met de lengte van de vis. Namelijk in een 60cm bak zet ik in het algemeen geen vis die groter wordt dan 6cm.
Verder is de diepte en hoogte net zo belangrijk als de lengte van de bak.

Da's een erg goede tip Staticgirl! ik denk niet dat ik het er tussen heb gezet. :wink:
en het is mij een eer dat jouw bakje in mijn atikel staat. :)

Bedankt staticgirl :oops:

18 feb 2009 12:24
Erelid

This is how you remind me... schitterend... waar ik amper de tijd kon voor vrijmaken... :oops: :oops: :oops:

What a job! :shock:

19 feb 2009 01:09
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 4 berichten ]