Het is nu 22 jun 2018 23:54

Antwoord op onderwerp  [ 12 berichten ] 
 Ongewenste algen-soort 
Auteur Bericht
Moderator

Sinds een aantal maanden heb ik last van (naar mijn mening de soort) penseelalgen.

allemaal hardnekkige donkergroene/zwarte pluisjes, op de stenen, achterwand, zijkanten, voorruit...dus eigenlijk zowat overal.

Ze zijn erg hardnekkig en de Petro's grazen ze niet af.

Even de situatie schetsen, 600l, opvoerpomp in binnenbioloog (die trouwens vol Siporax zit en waar ik nog nooit enige problemen mee heb gehad voor 20 jaar), dunne zandbodem en een stuk of 30 vervuilers van het type "Petrochromis". Daarboven 2 TL8 10000°K met reflectoren. En een stromingspomp (Tunze) van 6000l/u.

De algen zijn eigenlijk gekomen (denk ik!) na het in gebruik nemen van de stromingspomp, en/of het gebruiken van de reflectoren. De reflectoren zou ik natuurlijk kunnen weghalen terug.

Iemand een idee hoe ik deze hardnekkig lelijke algen kan voorkomen?

Hierbij een foto, al is dat misschien niet helemaal duidelijk, op de steen zie je duidelijk de beginnende pluisjes, na een week worden het pluizen en nog een week later worden het kleine mini-plantjes... :(

Afbeelding

EDIT:

Ben ff virtueel terug gegaan in de tijd en idd, sinds de reflectoren...dus die heb ik intussen verwijderd.

Maar ik zou idd ook Grolux lampen (die ik nog heb) kunnen gebruiken met de reflectoren.
Deze gaan iig de normale algengroei aanwakkeren en waarschijnlijk is dat wel een mogelijke oplossing.

Ik hou jullie op de hoogte, maar mocht iemand sluitende tips hebben...niet twijfelen.

05 jul 2013 20:15
Profiel
Admin

Is het geen baard alg/zwarte puntalg??
Kan idd komen door te sterke verlichting.
Je kan eens proberen een Siamese algeneter (Crossocheilus Siamensis) erin te doen (mits het kan wbt waterwaades.) Er worden ook wel eens EasyCarbo kuren gedaan. Maar aangezien je geen planten hebt en véél water lijkt me dat geen optie.
Als je stenen kunt verwijderen, doen en goed afborstelen.
Het kan ook nog te maken hebben met te sterke stroming, maar daar lees ik ook wel tegenstijdigheden in. Zelf heb ik er ook last van gehad in een nano bakje (teveel licht/te weinig CO2 in combi met te veel stroming) :wink:

Afbeelding

05 jul 2013 20:45
Profiel
Moderator

Ja, daar lijkt het wel op.

Bij het willen veranderen van mijn 2 Tl's bleek dat ik intussen 1 x aquarelle had en 1 Grolux (die laatste heb ik blijkbaar een tijdje geleden veranderd samen met de reflectoren en de stromingspomp).

Ik heb nu terug de 2 aquarelles (2x10000°K) zitten, die ik eerder ook gebruikte voor het alg-probleem. Het enige wat wel anders is dan, en wat ik niet zo maar kan veranderen, is de stromingspomp. Ik heb net alles van de wanden gehaald en alles terug clean gemaakt. De stenen kan ik (nu) niet doen. Dat zou teveel stress kunnen geven voor de vissen, mogelijk gevolg, terug rangorde conflicten (al doen mijn 2 grootste mannen dagelijks die spelletjes :P )...

Dus ik ga ff afwachten nu. Een plantengroeimiddel zou misschien wel een bijkomend sur-plus zijn.

05 jul 2013 21:35
Profiel
Admin

Maar die reflectors zijn ook extra erbij gekomen toch? Die had je voordien toch ook niet?
Misschien kan je eerst eens proberen die eraf te halen. Scheelt toch al behoorlijk in extra licht :wink:
Geduld is trouwens hierin ook gewenst. Te veel en te snel eraf willen is helaas niet mogelijk :?

05 jul 2013 22:50
Profiel
Moderator

De reflectoren heb ik ook er af gehaald.

06 jul 2013 08:20
Profiel
Moderator

door de grotere stroming heb je gewoon minder co2 en door de reflectoren heb je meer licht.

volgens mij is de algengroei normaal hoor, indien je er wilt vanaf komen zou ik co2 dosering aanraden maar ik weet niet wat u mogelijkheden zijn.

Maar ik weet ook u waterwaarden niet, indien je bijna geen nitraat en fosfaat hebt zullen co2 dosering het u ook niet eenvoudig maken zonder extra voeding.(voor de gewenste planten)

wisselen van licht sterkte - kleur (nog belangrijker) stroming... zal altijd wel een zeer grote invloed hebben, beter is het om gans de boel stabiel te houden en minder te veranderen. Maar ik weet het is toch o zo leuk om te experimenteren :?

08 jul 2013 17:48
Profiel
Admin

Ik denk Kihon dat CO2 toevoegen niet een goede optie is aangezien er gebruik gemaakt wordt van een bioloog. Dan is het CO2 er ook zo weer uit :roll:

08 jul 2013 20:56
Profiel
Roodneusje

EasyCarbo dubbele dosis in een spuit met naald, spuit groot genoeg nemen zodat je 1 deel carbo en 1 deel water kan opzuigen, nu kan je de alg gericht gaan behandelen, dit kan je een 3 tal dagen na mekaar doen, na een volgende waterwissel doe je de behandeling verder op de overgebleven alg.
Oorzaak zal je moeten zoeken om latere problemen uit te sluiten, in een plantenbak zonder co2 toevoeging kan je carbo blijven geven na behandeling (normale dosis).
Co2 gaan toevoegen in deze bak lijkt mij niet geschikt .

nanootje schreef:
Ik denk Kihon dat CO2 toevoegen niet een goede optie is aangezien er gebruik gemaakt wordt van een bioloog. Dan is het CO2 er ook zo weer uit :roll:

Onzin :mrgreen: co2 toevoegen in combi met bioloog kan perfect zonder al te groot verlies.

09 jul 2013 08:50
Profiel
Moderator

De alg gericht gaan behandelen?

De algen zijn terug te vinden doorheen gans de bak :lol:

Op zich heb ik er niet zo veel problemen mee, maar mooi is het niet omdat het niet egaal is overal.
Onder de lichtlijn weer wel, daarboven niet...de ene steen meer dan de andere,...tis een beetje een "vieze" look.

Maar ik zie wel en ga proberen de algen eens wat te laten doen. Ik heb ze nu overal (behalve van de stenen) weg gehaald, de bak volledig proper gemaakt met een scherp mesje en staalwol (is het beste voor alle vensters en achter- zijkanten, staalwol nummer 000) en zie wel hoe het evolueert.

Het is begonnen sinds de (nieuwe) stromingspomp, licht en stroming...als ik een alg zou zijn...ik zou het wel weten WAHAHA

09 jul 2013 08:59
Profiel
Roodneusje

papakroket schreef:
De alg gericht gaan behandelen?

De algen zijn terug te vinden doorheen gans de bak :lol:

:o :o :lol:

09 jul 2013 09:02
Profiel
Admin

rud schreef:
EasyCarbo dubbele dosis in een spuit met naald, spuit groot genoeg nemen zodat je 1 deel carbo en 1 deel water kan opzuigen, nu kan je de alg gericht gaan behandelen, dit kan je een 3 tal dagen na mekaar doen, na een volgende waterwissel doe je de behandeling verder op de overgebleven alg.
Oorzaak zal je moeten zoeken om latere problemen uit te sluiten, in een plantenbak zonder co2 toevoeging kan je carbo blijven geven na behandeling (normale dosis).
Co2 gaan toevoegen in deze bak lijkt mij niet geschikt .

nanootje schreef:

Onzin :mrgreen: co2 toevoegen in combi met bioloog kan perfect zonder al te groot verlies.

Hahaha, ik denk alleen dat het bij papakroket niet zachtjes in het bioloog valt :lol:

09 jul 2013 10:42
Profiel
Roodneusje

nanootje schreef:

Ik las het meer als een veralgemening :wink:

09 jul 2013 16:13
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 12 berichten ]