Het is nu 22 jun 2018 23:42

Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
 Waterbloei/Algenbloei 
Auteur Bericht
Erelid

Wat is het

Waterbloei, een groene watertroebeling, die wordt veroorzaakt door vrij zwevende groenwieren of flagellaten, is meestal niet gevaarlijk. Sommige vissoorten kunnen er echter niet tegen. Men dient vooral geen nieuwe vissen in dergelijk water te plaatsen, daar ze dan kunnen stikken. Bestrijding: zacht, zwakzuur water en het licht twee dagen geheel uitdoen (denk aan het staken van de kooldioxidetoediening). Dan slaan de algen neer. Ook levende watervlooien in het water doen kan een oplossing zijn. Deze eten de algjes op. Maar wees voorzichtig met het toedienen van watervlooien. Als ze door het warme water sterven, kunnen ze de bak weer vervuilen, waardoor je van de regen in de drup komt.

Synoniem van waterbloei is algenbloei.

Afbeelding

Afbeelding

Eigen ervaring

Ik heb vroeger 2 x witte waterbloei gehad. Deze heb ik perfect kunnen laten verdwijnen d.m.v. Ferplast blustart.
Dit zijn capsules die helpen bij de opstart van nieuwe aquaria, tegen waterbloei, ...
blustart is een bacteriële activator voor zoet- en zeewater aquariums.

Afbeelding

Momenteel heb ik een groene versie in mijn quariantaineaquarium. Waarbij 3 waterverversingen met leidingwater en vloeibaar filtermedium (Easy-Life) niet helpen.
Mijn quarantaineaquarium bestaat uit een filter, verwarmingselement en Javamos. Een bodem ontbreekt, zoals het normaal gezien hoort in een quarantaineaquarium.
In verschillende aquariumzaken is Ferplast blustart niet meer te koop.
Ik heb reeds geprobeerd om het licht enkele dagen uit te laten, maar dat helpt ook niet. Ik ga een bodem met rivierzand aanleggen, zodat de bacteriën meer huisvesting krijgen.

Bronnen

13 mei 2010 16:44
Profiel
Erelid

Deze kan je weg filteren met een vlies in het filter, dit gedurende 12 of 24 uur, dit hangt af van de vervuiling .
Het is ook dat het licht uitdoen niet echt goed is, dit om andere planten niet te beschadigen.
Uv is ook geschikt als filter bijstand.

13 mei 2010 17:40
Profiel
Artemia-larfje

Hallo

Als ik het goed heb, bloeit de bloei vanzelf dood, je moet het even de tijd gunnen het is een natuurlijk proces wat in feite in elk water steeds weer gebeurt (ook in wijn trouwens :roll:)
Maar dan moet je het wel met rust laten, het enige wat helpt is zuurstof toevoegen (versneld het proces)
Het stabiliseert ook zonder toevoegingen en IS DAN OOK stabieler op de langere duur.

Meestal voorkomend in een nieuw opgestarte bak of bij veranderingen of niet goed draaiende bak. Het vlies de (kaamlaag) wordt gevormd door de lijkjes van de strijd van de infusiediertje onderling voor een evenwicht. Dit kun je makkelijk weghalen door er een stuk keukenrol op te leggen en het dan gelijk weer er af nemen.
De kaamlaag zit dan aan het papier vast gekleefd. (prullenbak graag)

(Er vanuit gaande dat de rest van de bak goed is opgezet volgens bekende gegevens.)

Gr. Nicobas

11 maart 2011 22:26
Profiel WWW
Antwoord op onderwerp   [ 3 berichten ]