Het is nu 16 aug 2018 15:48

Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
 bodem vervangen 
Auteur Bericht
Vislarfje

ik heb een ingerichte rio240 enkele maanden draaien.
Ik ben alles aan het doen om het water aan te zuren met eikenbladeren en veel turf) en ik krijg de KH naar 3 en de GH naar 5, maar de ph gaat niet lager dan 7.
Nu dacht ik dat het gedeelte grind ( 2grote zakken flamingo caviar) de oorzaak zou kunnen zijn..
Anderzijds zou dan de KH niet hoger moeten zijn??
Eerst dacht ik dat het de actieve kool zou zijn, maar na deze te verwijderen blijkt dit niet zo te zijn..

Ik doe een van de dagen in ieder geval de test en mocht de azijntest slecht zijn dan vervang ik de bodem.. dit zou ook beter zijn voor de corys, hoewel ze eigenlijk nu altijd op het zandstrand verblijven, maar ook voor de apistos..

Nu heb ik wat schrik voor de stress bij de vissen, ik heb pas men apisto mannetje moeten vangen wegens een probleemje en hij is nog af en toe angstig.. en wat is het affect voor de planten die nu erg goed geworteld zijn, zou ik deze kunnen beschadigen??

Hoe ga ik best te werk, ik lees zelfs dat sommigen het vervangen zonder het aqua leeg te maken, hoe doe je dat dan?
En wat zou ik doen? ph verlagende bodem of gewoon filterzand? of toch maar niks? ph7 is op zich ook niet echt slecht..

14 okt 2014 11:38
Profiel
Admin

Hoe ververs je het water? Hoe vaak, hoeveel %. Met welke waterwaardes doe je dat?
Hoe vaak vervang je de turf?
Waarom aktief kool??
En misschien is idd de bodem de oorzaak. Testen kan geen kwaad :wink:

14 okt 2014 12:18
Profiel
Vislarfje

water ververs ik met regenwater, meestal rond de 30%, afgelopen weekend zelfs 50% en steeds stijgt de PG precies terug naar 7 of zelfs 7,5 waarschijnlijk tegen het einde van de week.
Het regenwater heeft ph 6-6,5.. dus logisch gezien zou de ph toch zeker 0,5 moeten dalen, en na enkele maanden steeds regenwater te gebruiken en turf zou het ondertussen toch al onder de 7 moeten zijn.. de GH en KH zijn wel mooi gezakt, maar blijven nu ook stabiel..
Actieve kool heb ik er even in gedaan om de kleuring te minderen, maar ondertussen ben ik wel fan van de kleur. Hij heeft er een week ingezeten, maar is er ondertussen al enkele weken uit..
Verversen doe ik met een waterdarm, ik hevel de bodem af en laat heel rustig het regenwater er in lopen..
De turf heb ik nog niet vervangen, ik heb hem wel opgebouwd, meer en meer, het laatste deel zit er 2 weken in. in totaal zit er een hele doos turf in de de filter..

14 okt 2014 12:32
Profiel
Apistogramma

Als ik 100gr. turf in een zakje doe en in de filter plaats onder de witte watten dan zie ik gestaag de ph vlot zakken naar ph van 6.5 à 6.8. Na 3 à 4 weken is het nodig te vervangen. Voor de rest gebruik ik 1/3 regenwater.
Maar een ph van 7 is toch goed? Je apisto´s zullen wel kweken hoor, nog een beetje geduld.

14 okt 2014 13:55
Profiel
Admin

Het is natuurlijk wel belangrijk om regelmatig turf te vervangen hè. Het gaat tenslotte steeds minder werken.
Gezien je huidige waterwaardes zit je net tegen een daling van de pH aan.
Regenwater verlaagd niet zo zeer je pH maar wel je hardheid (kh/gh).
Zijn grote waterwissels nodig? Heb je voordat je ververst je waterwaardes wel eens gemeten?
Als deze niet echt noodzakeiljk zijn, zou ik het bij kleine verversingen houden 10-20%.
Om de twee weken alle turf eruit en nieuwe erin. zeker in het begin noodzakelijk om naar een gewenste pH/waardes te komen. Dan is het afstemmen om het op peil te houden.
Welk merk turf gebruik jij?

Ik zou dit eerst gaan proberen en intussen proberen te achterhalen of je idd geen "foute" bodem hebt gebruikt.
Is de bodem dan niet goed en je niet tevreden bent over de waardes dan is vervangen natuurlijk een optie.

14 okt 2014 15:24
Profiel
Vislarfje

Net de bodem getest. Ik heb de kiezel in een klein bakje gedaan en het bakje volgekapt met azijn en het was net een glas limonade... oorzaak is dus gevonden.. nu is de vraag wat ik er mee ga doen..
redenen om te vervangen zijn:
De kh en gh waarden zijn redelijk goed, de ph is 7,5 standaard, wat eigenlijk te hoog is
de apistos hebben liever zand, ik heb 1 derde zandvlakte helemaal rechts en daar zitten de corys, enze gaan nergens anders naartoe, enerzijds omwille van het territorium van de apistos maar mogeljk ook omdat dat de enige zandplek is..
de waarden krijg ik nu zo door een volledige doos turf ( van sera) in de filter te hangen, als ik dat elke 2 weken moet vervangen is wat overdreven.
de vermenging met zand en turf is opgelost..
Ik heb het gevoel dat men waarden niet echt 100% stabiel zijn..

redenen om het niet te vervangen zijn:
Het feit dat de bak nu erg mooi staat..
de planten erg diep en ver geworteld zijn en ik deze niet wil beschadigen
de stress voor de vissen
de waarden zijn eigenlijk wel redelijk, aanvaardbaar...

pff what to do.....

14 okt 2014 16:20
Profiel
Apistogramma

ben79 schreef:
de waarden krijg ik nu zo door een volledige doos turf ( van sera) in de filter te hangen, als ik dat elke 2 weken moet vervangen is wat overdreven.

Een hele doos is echt wel vééél te veel hoor en nutteloos denk ik. Zoals Nanootje zegt de eerste keren na 2 weken de turf vervangen om daarna om de 3 à 4 weken. Mijn aquarium is eveneens een Rio240 en met de hoeveelheid turf die ik aanbeveel kan je perfect de ph verlagen.
Probeer niet voortdurend wijzigingen aan te brengen, die fout heb ik vroeger ook gemaakt.

14 okt 2014 17:28
Profiel
Vislarfje

Klopt, maar met de huidige bodem is ht wel nodig..
misschien toch maar bodem vervangen en stabiele waardes krijgen met minder turf ipv kalk in de bodem tegengaan met te veel turf...

14 okt 2014 17:46
Profiel
Vislarfje

ok kogel is door de kerk.. er komt een hele nieuwe bodem in..
momenteel filter ik over een volledige doos turf om men waardes ok te houden, gevolg is dat de kh heel erg laag wordt maar de ph hoog blijft. . Ik wil het liever natuurlijker onder controle houden, met regenwater aangevuld met zo min mogelijk turf.. en terug iets lichter water krijgen, want nu is het echt straffe thee aan het worden ...
Dus alles besteld, en volgende week de grote schoonmaak.. hopelijk overleven men plantjes en vissen het..

15 okt 2014 09:36
Profiel
Admin

En wat voor bodem gaat het nu worden?

15 okt 2014 09:54
Profiel
Vislarfje

Filterzand, geen risico :D
en beter voor de corys en apistos..
ook nog wat hc plantjes bijbesteld zodat ik een deel plantenbodem heb samen met de staurogyne die het super doet.. een ander deel krijgt wat eikenbladeren op de bodem, voornamelijk het donkere stuk in de schaduw van het hout, het rechtse deel hou ik leeg zodat ik daar kan voederen en wat waarschijnlijk ook woor cory area wordt....
ondanks dat ik wat schrik heb voor de stress bij de vissen en de gevolgen voor de planten kijk ik er wel naar uit, ook om eindelijk gerust te zijn :)

15 okt 2014 12:26
Profiel
Admin

Goede keus.
Denk wel even voor het vervangen het zand te spoelen.
Misschien beter om de vissen even tijdelijk in een quarantainebak oid te zetten.
Hebben ze maar twee keer stress :wink:

15 okt 2014 12:52
Profiel
Vislarfje

Ze gaan even in curverbakken of een ton, heel het aqua gaat leeg

15 okt 2014 14:03
Profiel
Artemia-larfje

Filterzand hoef je niet te spoelen, zorg er wel voor dat het goed nat is en dat je dus geen lucht in je bodem krijgt, dan kun je namelijk wel bodemrot krijgen.
Wat ik deed (met een lege bak) is het zand erin dan 10cm water erop en de bodem flink omwoelen. Dan een uurtje laten bezinken en dan de bodem egaliseren.

22 okt 2014 08:26
Profiel
Vislarfje

bedankt voor de tip

als postNL nu eens wil leveren dan zijn we vertrokken.. (het zou gisteren geleverd worden maar ik kreeg ineens de melding dat ze niet konden leveren, niemand gezien echter.. toen ik het hen melde vertelden ze me dat het klopte want ze waren niet aan de deur geweest.. nu staat de leverdatum op 'onbekend' en het tweede deel van de bestelling die vandaag zou aankomen staat op morgen ingepland...)

22 okt 2014 08:33
Profiel
Vislarfje

Hoera, alles is geleverd, morgen heel de dag uitgetrokken om er aan te werken..
eerste indruk is dat het filterzand eigenlijk gewoon fijne grind is ipv zand..... had gehoopt op echt fijn zand....

22 okt 2014 12:33
Profiel
Admin

Leon schreef:
Filterzand hoef je niet te spoelen, zorg er wel voor dat het goed nat is en dat je dus geen lucht in je bodem krijgt, dan kun je namelijk wel bodemrot krijgen.
Wat ik deed (met een lege bak) is het zand erin dan 10cm water erop en de bodem flink omwoelen. Dan een uurtje laten bezinken en dan de bodem egaliseren.

Dacht ik ook. Maar toen de bak gevuld werd was het een grote stof bende.
Na lang filteren over filtervlies werd de bak weer helder.
Beter even van te voren spoelen, dan achteraf de bak vol met mist en de planten bedekt met stof.
ben79 schreef:
Hoera, alles is geleverd, morgen heel de dag uitgetrokken om er aan te werken..
eerste indruk is dat het filterzand eigenlijk gewoon fijne grind is ipv zand..... had gehoopt op echt fijn zand....

Welke gradatie heb je besteld dan?
Filterzand heb je in verschillende fijnheden.

22 okt 2014 15:12
Profiel
Uaru

Mijn filterzand is wel degelijk heel fijn zand . Raar. Ik heb wel de kleinste korrel genomen.

22 okt 2014 15:14
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 22 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende