Het is nu 23 nov 2017 08:40

Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
 ph gecontrolleerde co2 installatie 
Auteur Bericht
Artemia-larfje

Ik heb een korte vraag, ik heb een sera co2 installatie gekocht en een ph controller. Bij deze sera zit een diffusor met geïntegreerde bellen teller.
Is het nodig, wanneer je een ph controller gebruikt, deze bellen teller in de gaten te houden?

alvast bedankt !

09 feb 2010 11:23
Profiel
Erelid

De bubbel teller is een goede manier om de hoeveelheid CO2 te reguleren. Wat je pH controller reguleert is het open/dicht zetten van je solenoid/magneetklep. Wat je wilt voorkomen is dat je pH controller in 1 keer je CO2 dumpt in je aquarium. Je controller zal proberen om je ingestelde pH waarde te bereiken en let dus niet op de snelheid waarmee dit gebeurt. Dat kan jij dus zelf reguleren door de bubbel teller.
Verder kan je hiermee natuurlijk ook zien of er iets mis is met je magneetklep of regelklep.

Wat ik dus zou voorstellen is dmv de bubbelteller handmatig de juiste pH waarde instellen (als het goed is zat er een tabel bij waarmee je dit zou kunnen bekijken) waarna je de pH controller het precieze werk laat doen.

Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik vaak moeilijke oplossingen voordraag, dus het zou uiteraard kunnen dat het veel makkelijker kan.

09 feb 2010 13:09
Profiel
Erelid

Ik belijk elke dag de snelheid waarmee de bubbeltjes gaan door de bellen teller.
Een half uur voor het licht uit gaat draai ik het kraantje, om de snelheid van de bellen te regelen , dicht.
's Morgens als het licht aan gaat draai ik hem weer open op de gewenste snelheid.
Zo kan ik ook zien wanneer mijn fles leeg is, zoals vorige week het geval was.
Een ph controler heb ik nietWel een bolletje met vloeistof dat je in het aquarium hangt om de hoeveelheid CO2 te meten.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

09 feb 2010 14:31
Profiel
Artemia-kreeftje

Ria schreef:
Ik belijk elke dag de snelheid waarmee de bubbeltjes gaan door de bellen teller.
Een half uur voor het licht uit gaat draai ik het kraantje, om de snelheid van de bellen te regelen , dicht.
's Morgens als het licht aan gaat draai ik hem weer open op de gewenste snelheid.
Zo kan ik ook zien wanneer mijn fles leeg is, zoals vorige week het geval was.
Een ph controler heb ik nietWel een bolletje met vloeistof dat je in het aquarium hangt om de hoeveelheid CO2 te meten.

Kan je daar niet beter een magneetklepje bijkopen, dan hoef je niet iedere dag aan die regeling te zitten prutsen.

09 feb 2010 19:42
Profiel WWW
Erelid

Ik doe dit inmiddels al twee jaar en weet precies hoe ik hem in moet stellen.
Het is een vaste gewoonte geworden.
Ik dacht dat ik voor een magneet ventiel gaatjes moet boren in de wand of kast.
En die dingen zijn toch vrij prijzig.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

10 feb 2010 14:22
Profiel
Artemia-kreeftje

magneetklep komt gewoon tussen de co2 slang, het enige wat je daar voor nodig hebt is een schaar om de slang door te knippen :P
Veel kost dat niet meer, ik heb ze hier al voor 34 euro.

10 feb 2010 17:34
Profiel WWW
Erelid

Ik dacht dat ze veel duurder waren, ik heb een Dennerle CO2 systeem.
Ik zal nog eens kijken naar de mogelijkheden, misschien zie ik wel iets op de Vivariumbeurs. :P

Afbeelding

10 feb 2010 18:12
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 7 berichten ]