Het is nu 19 okt 2018 05:27

Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
 Bedenkingen bij voedingsstoffen voor planten 
Auteur Bericht
Moderator

Ik heb hier een rare ervaring en maak me nu ook bedenkingen bij voedingsstoffen voor planten.

In mijn kweekbakken gebruik ik geen plantenvoeding en de planten groeien er de aquariums uit. Ik hoef er nooit nieuwe planten bij te steken. Al wat er in zit groeit goed.
Als ik een nieuwe kweekbak opstart neem ik het water uit de kweekaquarium en ook planten. Wat smurrie van een ander aquarium in de nieuwe filter en het is opgestart zonder problemen.
Enkele voorbeelden:

Kweekbak staat hier al jaren
bewoners: steeds met andere vissen er in, tegenwoordig 100 tot 200 tiger endlers en jonge corydorassen
temperatuur: 26 graden voor de corydorassen
verlichting: nog steeds de originele lamp die er in stak
waterverversing: om de twee tot drie dagen 20 tot 25 % met water van dezelfde temperatuur dat al minstens 24 staat
filter: de sponsen spoel ik gewoon af onder de kraan.
algen op de ramen: om de 3 maanden moet ik er eens over gaan
algen op de planten: geen

Afbeelding

Een kweekbak staat hier al ruim 2 jaarvoor
Bewoners: allerlei, op dit moment zitten de jonge xiphophorus kallmani er in en een hoogzwanger vrouwtje
temperatuur: 25 graden
verlichting: een spaarlamp
waterverversing: hangt er van af wat er in zit, op dit moment om de twee tot drie dagen 20 tot 25 % met water van dezelfde temperatuur dat al minstens 24 staat. Vroeger water rechtstreeks van de kraan en om de week verversing.
filter: de sponsen spoel ik meestal in aquariumwater uit omdat ik anders te ver moet lopen
Algen op de ramen en planten: geen

Afbeelding

Leefbak, staat hier al jaaaaaren
bewoners betta kweekman en een groepje rasbora maculata
temperatuur, met periodes 28 graden en dan weer 24 graden om de betta rustperiodes te gunnen
verlichting, vroeger stond het aquarium heel donker met led verlichting, nu staat het op een lichtere plaats met een nieuwe aquariumlamp
waterverversing: om de week, recht uit de kraan, op temperatuur
filersponsen: spoel ik af onder de kraan

Afbeelding

Kweekbak, staat hier sinds augustus
bewoners ongeveer 100 red chest endlers
verlichting: een spaarlamp
waterverversing: om de twee tot drie dagen 20 tot 25 % met water van dezelfde temperatuur dat al minstens 24 staat
filter: spoel ik af onder de kraan

Afbeelding

Voor mijn gezelschapsaquarium gebruik al van het begin wekelijks easylife profito en dagelijks easycarbo. Dat ging altijd goed maar omdat ik niets van plantenvoeding gebruik in de kweekbakken en daar de planten erg goed groeien ben ik gestopt met plantenvoeding te geven in de gezelschapsaquariums. Resultaat, baardalgen en algen op de ramen.
Dat vind ik toch wel erg vreemd. De bezetting van vissen in mijn gezelschapsaquarium is niet te groot. Er staan dezelfde planten in, onderhoud is hetzelfde, zelfde water.....
Plantenvoeding is blijkbaar niet nodig als het er niet vanaf het begin is ingedaan.
Filtersponsen afspoelen onder de waterkraan heeft blijkbaar geen negatief effect. Doe ik trouwens al zolang ik aquariums heb.

Nu vraag ik me af of er gewenning kan ontstaan aan plantenvoeding.
Waarom gaat het zonder plantenvoeding in mijn kweekbakken, terwijl er ook veel minder zorg aan de planten wordt besteed.

07 feb 2014 12:33
Profiel
Apistogramma

Mooi weergegeven Fly!
Het is inderdaad bizar... zou het kunnen te maken hebben met de frequentie van waterwissels??Dat je bij je kweekbakken meer water ververst..
Voor mij ook een raadsel :roll:

07 feb 2014 12:48
Profiel
Moderator

Deze bakken zijn maar enkele voorbeelden, ik heb er nog waar ik maar wekelijks ververs en ook die van de betta ververs ik maar wekelijks.
Ook ververs ik soms met periodes niet zo dikwijls als er minder vissen in zitten.
De vele verversingen zijn vooral voor de jonge vissen.

07 feb 2014 12:55
Profiel
Admin

't een beetje appels met peren vergelijken ben ik bang.
Je kan bijv. niet een 100 ltr bak vergelijken met 4 x 25 ltr Nano's.
Je hebt, als je toch gaat vergelijken, een behoorlijke zandbodem in je gezelschapsaquarium liggen.
Hierdoor wordt de bodem (bakterien) een concurrent van je planten :wink:

Maar nu even de voedingstoffen.
Waarom ben je toen deze gaan toevoegen? Welke symptomen hadden de planten waardoor je voeding ging toevoegen?
Je bent zowiezo gestopt met het gebruik van de carbo. en daardoor zijn de baardalgen opgedoken.
De planten hebben nu een groei stop/vermindering door minder/geen aanbod van CO2 (en profito).
Is er een gewenning is dan de vraag?
Ik zie het meer een verstoring in de balans van het aquarium.
Korte termijn herstel is dan weer toevoegen van de Carbo.
Lange termijn herstel is dan afwachten en het aquarium het zelf laten oplossen als dat mogelijk is.

07 feb 2014 14:08
Profiel
Moderator

Dat zijn geen nano aquariums, in sommige zit toch behoorlijk wat water. In één van de gezelschapsaquariums ligt een zandbodem, in de andere grind.
Ik ben, zonder problemen te hebben, gewoon met deze voedingsstoffen begonnen omdat ik het daarvoor ook al deed in kleinere gezelschapsaquariums.
Ben al terug met carbo begonnen na enkele maanden zonder voedingsstoffen. Ik ga het aquarium herinrichten, alles er uit en dan kan ik het misschien ook daar eens proberen zonder voedingsstoffen.

07 feb 2014 15:18
Profiel
Admin

Was even een rekenvoorbeeldje hoor :roll:

Maar waarom nu her-inrichten?

07 feb 2014 17:29
Profiel
Moderator

Omdat ik mijn inrichting beu ben. Het zal nog niet 'nu' zijn want ik ben nog op zoek naar het juiste hout....en tijd :roll:

07 feb 2014 18:33
Profiel
Moderator

antwoord denk ik is relatief simpel, in je gezelschapbak zit meer licht => meer licht meer verbruik
in je andere bakjes minder licht met meer planten die elkaars licht afnemen.

hoe meer licht je steekt hoe meer vissen er in u bak kunnen omdat de planten de afvalstoffen aankunnen. wanneer je te weinig vissen hebt tov de plantengroei krijg je alle soorten algen. Hier is dit net het zelfde.

waarom dan nog meer licht:
*enkel interessant indien je 1 rode kleurtjes op u planten wil
*geen of weinig wortels aan u planten onder water wil.
* de internodiën niet ver van elkaar wil ( afstand tussen 2 blaadjes op de stengel => om geen lage stengels in je bak te hebben.

alles heeft z'n voor en nadelen

07 feb 2014 20:14
Profiel
Moderator

Het licht is in één van mijn gezelschapsbakken is beter dan in de kweekbakken, maar door de vallisneria gigantea is daar dan weer niet veel van te zien.

07 feb 2014 21:04
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ]