Het is nu 16 aug 2018 15:49

Antwoord op onderwerp  [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
 Wel even opletten als je easy carbo gebruikt ! 
Auteur Bericht
Artemia-eitje

Zwaard Drager schreef:
het enigste wat wel werkt, en wat gunther zelf ook gezegd heeft, is dat waar de EC als eerste terecht komt, dat daar de algen wel klappen krijgen, dit kan zelfs met de kleinste dosis!!!! :wink:

Ah ja, heel goede opmerking Zwaard Drager. Het is dus interessant om met een pipet iedere dag een andere plekje van de alg te 'bewerken'.

http://www.regenboogvissen.be

10 jan 2009 09:58
Profiel WWW
Erelid

Afbeelding

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

11 jan 2009 16:19
Profiel
Garnaal

Ikzelf maak ook gebruik van Easy Carbo en gebruik de maximale toegelaten hoeveelheid voor mijn inhoud, namelijk 5 ml.
Van irritaties bij de visjes e.d. heb ik nog niets gemerkt, al zal dit wel te maken hebben met het feit dat ik altijd een 250 ml aquawater uit mn bak haal en dit dan vermeng met de easy carbo (dagelijks) idemdito voor de profito en de ferro (wekelijks na verversing).
Wat ik doe is een spuit nemen en het inspuiten in de uitstroom (via het darmpje van de O² diffusor, die enkel daarvoor gebruikt wordt, ofwel wanneer ik last heb van een kaamlaag))

27 jan 2009 16:16
Profiel
Roodneusje

Nu ja als je z'n overdosis in je aqua doet denk ik toch echt wel dat er vissen zijn die er last van hebben moeten hebben , ken zelf mensen die perongeluk een paar ml te veel (5ml dacht ik ) in een bakje van 80cm en daar zijn zelfs doden bij gevallen ...

Nu wat algen betreft zelf ben ik nu gestopt met easy carbo omdat ik echt een plaag had van blauw alg en op aanraden van iemand die zei dat het zou kunnen komen door EC ben ik er nu z'n 3 weken met gestopt en idd de blauw algen beginnen weg te gaan ... nu hoop ik dat het echt weg blijft .

01 feb 2009 21:20
Profiel
Artemia-larfje

Beste mensen,

Google ne keer op "polycycloglutaracetal". Behalve het carbon is dat één van de bestanddelen van Easycarbo.

12 apr 2009 21:29
Profiel
sfj schreef:
Beste mensen,

Google ne keer op "polycycloglutaracetal". Behalve het carbon is dat één van de bestanddelen van Easycarbo.

het wordt inderdaad gezegd op het net dat deze stof erin zit, maar dit staat niet op de doos toch?

polycycloglutaracetal zou zorgen dat de algen afsterven, juist? en dat dit behoorlijk wat voer voor bacterien geeft. Ook dit kan een zuurstof-afname veroorzaken.

13 apr 2009 08:45
Artemia-larfje

Inderdaad dat polydingskes laat de algen afsterven, en als je niet oplet met de dosis niet alleen de algen. Gelukkig is de inhoud ervan in easycarbo zeer gering. Trouwens het is deze kleine hoeveelheid dat het zo effectief maakt tegen de tochwel zwakke algen.

Polycycloglutaracetal en afgeleiden worden normaal gebruikt als ontsmettingsmiddel. Het is zowaar een allesdoder.

Nu is er nog een belangrijk espect dat niet mag vergeten worden: Zowel bij het opstarten als het stoppen van Easycarbo moet dit geleidelijk aan gaan. Direct een normale dosis geven (of stoppen) brengt een veel te groot verschil in het aquarium met als resultaat het verbreken van het schaarse evenwicht, dit vooral bij het stoppen.

10 mei 2009 08:55
Profiel
Artemia-eitje

Hoi, ik ben vrij nieuw in de aquaristiek en behoor dus tot de doelgroep die deze topic hopelijk niet leest.

Als ik de meeste fora bekijk wordt er heel veel gekakeld en weinig nagedacht. Voor een beginner is dit zeer verwarrend, ik begin dus zelf maar te zoeken naar bruikbare info

* easy carbo is een organische verbinding die gemakkelijk door de planten wordt afgebroken tot bruikbare koolstof. Zoiets als "druivensuiker" maar dan voor de planten, polycycloglutaracetal alias glutaric dialdehyde is zo'n product.
* overdosering: De tegenhanger van Easy carbo, exel bevat 1,5 % werkzaam product samen met nog wat spore elementen, dus 60ml bevat 0,9 ml werkzaam product ofwel op 240l is dit 3,75ppm.
Ok gunther dit is veel, volgens de MSDS is voor algen 0.84ppm voldoende http://www.convachem.com/product/strImg ... 1-30-8.pdf maar uw watervlooien zul nog overleven. Er zijn zelfs verslagen waarbij artemia eieren kortsondig (2 min) aan 400ppm worden bloodgesteld, deze in beter conditie uitkomen.
Als nu iedereen die ooit de 5ppm van een giftige stof heeft overschreden in zijn aquarium zijn mond houd, dan bestaat dit forum niet meer.

Maar alles bij elkaar is er totaal geen gevaar geweest voor de vissen. Daarbij het grootste gevaar voor de vissen is bij de dosering in je aquarium. Ik moet ook mijn bekertje niet omgieten maar onderdompelen bij de filter uitgang. Bij omgieten denken de vissen aan voeren en is er een risico.

11 jul 2010 15:13
Profiel
Erelid

Het is al wel een oud topic, maar ik heb laatst een gesprek gehad met iemand van Easy Life, waar ik ook mijn bedenkingen op tafel heb gegooid.

De eerste waarschuwing die ik kreeg was: het is zeer zeker niet goed voor de gezondheid! Inademen van de dampen uit de fles kan het best vermeden worden. Maar dat is wel te doen uiteraard.

Ten tweede: overdosering. De stoffen in EC worden door de bacteriën in je aqua afgebroken tot de werkzame stoffen voor je planten. EC zelf kan niet zorgen voor overdosering, tenzij in zeer grote hoeveelheden. Waar het gevaar ligt is de bacterie cultuur van je bak zelf. Wanneer deze instabiel is kunnen er hoeveelheden EC overblijven die nog NIET afgebroken zijn door je bacteriën. Wanneer je dan gewoon dagelijks EC blijft doseren en deze onafgebroken hoeveelheden blijft opbouwen, kan dit, wanneer je bacterie cultuur weer toeneemt, ineens leiden tot een CO2 overschot in je bak. Hierdoor zullen de vissen een klap krijgen en mogelijk sterven. Dit is dus niet het gevolg van een EC overdosering, maar een neveneffect van een slechte bacterie cultuur.

Ik heb het al jaren gebruikt, zonder enige problemen.

11 jul 2010 15:55
Profiel
Moderator

Ter uwe info.
Easy carbo is gewoon gluteraldehyde in water opgelost.
wanneer het niet gestabiliseerd wordt gaat dit product gaan polymeriseren.
=> daarom zeggen ze in hun poly....
eigenlijk dikke zever om te verbergen dat het glutaraldehyde is.

verder:
glutaraldehyde is een "C" bron omdat het kan opgenomen worden door de plant.
tijdens de reactie met water en water hardheid (vooral hogere pH glutaraldehyde wordt zuur geleverd) wordt er "C" gevormd het gaat polymeriseren....

vandaar dat het een alternatief is voor CO2

voor de deugenieten onder ons
je kan gluteraldehyde in 50.5% aankopen en deze verdunnen in demiwater (gewoon osmosewater is ook zeer goed) ik gebruik 7.5% van die 50.5%
in een aquarium van 60*30*30 gebruik ik 5ml per week
en heeft het zelfde effect en heb het getest...

wanneer je de pure versie in (hard) leidingwater doet krijg je een troebele verschijning => de reactie en krijg je polymerisatie....

Wanneer je googled op gluteraldehyde zal je WAUW trekken.
en zal je ook zien dat het een algecide is, vandaar dat het zeer goed werkt op blauwalg, groenalg... en de planten een voorsprong geeft omdat deze er niet door aangetast worden en juist de extra "c" kunnen gebruiken...

veel plezier

Laatst bijgewerkt door Kihon op 01 sep 2011 17:46, in totaal 1 keer bewerkt.

31 aug 2011 20:56
Profiel
Moderator

nog iets
glutaraldehyde is geen bactericide
wel een algecide!!

het heeft wel een remmende werking op bacteriële groei

31 aug 2011 20:59
Profiel
Admin

Kijk, nu wordt het "vage" van EC eens een heel stuk minder vaag. Bedankt jongens :P

01 sep 2011 11:13
Profiel
Moderator

http://www.biotechniques.com/BiotechniquesJournal/2004/November/Glutaraldehyde-behavior-in-aqueous-solution-reaction-with-proteins-and-application-to-enzyme-crosslinking/biotechniques-117448.html?pageNum=5
hier is er een link van de universiteit van Montréal canada. eerste deel toont de verschillende polymeren en bij welke pH deze gevormd worden...

voor deze die natuurlijk iets meer er willen over weten.

01 sep 2011 17:50
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 49 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3