Het is nu 22 okt 2018 22:03

Antwoord op onderwerp  [ 8 berichten ] 
 Iemand ervaring met kweken van Artemia ? 
Auteur Bericht
Wildvang Skalaartje

Bericht 
ik dacht dat de schalen boven kwamen drijven en dat de kreeftjes onderaan zitten :?

30 maart 2008 10:58
Profiel
Garnaal

Bericht 
geen flauw idee, deze manier van artemia kweken ken ik zelf niet... wij gebruiken gewone eitjes en kweken deze dan in een artemiaschaal of -fles met zout water... ik denk dat je hier wel heel goed moet gaan opletten dat als de artemia is uitgekomen en je deze wil geven, je geen lege schaaltjes meevoederd aan je vissen want deze kunnen dodelijk zijn voor jonge visjes omdat die niet verteerbaar zijn... in een artemiaschaal komen de uitgekomen artemiatjes naar de opening gezwommen (licht) en blijven de schalltjes in de donkere ringen liggen.

30 maart 2008 11:23
Profiel
Roodneusje

Bericht 
Novaluna schreef:
geen flauw idee, deze manier van artemia kweken ken ik zelf niet... wij gebruiken gewone eitjes en kweken deze dan in een artemiaschaal of -fles met zout water... ik denk dat je hier wel heel goed moet gaan opletten dat als de artemia is uitgekomen en je deze wil geven, je geen lege schaaltjes meevoederd aan je vissen want deze kunnen dodelijk zijn voor jonge visjes omdat die niet verteerbaar zijn... in een artemiaschaal komen de uitgekomen artemiatjes naar de opening gezwommen (licht) en blijven de schalltjes in de donkere ringen liggen.

idd...zit hier momenteel ok een schaaltje vol piepkleine artemiatjes en gisteren een tweedeschaal gevuld.
hier is ze:
Afbeelding

Dit is ook wel een leuk systeem...toestel in de bak...zout en eitjes erin en je hoeft niets meer te doen...de artemia komt uit...zwemt zo de bak in en wordt opgepeuzeld...heb er ook nog zo'n 2 liggen die ik vandaag of morgen weer in gebruik ga nemen.

Afbeelding
meer info: http://www.aquaplantsonline.nl/pdf/artemia.pdf

30 maart 2008 11:51
Profiel WWW
Erelid

Bericht 
Nu Dietse, je kan beter gaan doen zoals Lonerider het zegt, want de jongdieren, mogen de ei-schaaltjes onder geen beding opeten, daar hun darmen verstoppen! Dus als je artemia kweekt, in de schaal heb je het voordeel door dat systeem, dat je geen ei-schaaltjes geeft, maar enkel de levende artemia... Je kan ook beter geen menging kopen van zout met eitjes... maar de eitjes puur kopen...

Uw water, om in de schaal te doen (0,5 liter) voeg je 1,5 soeplepels keukenzout aan toe, heel goed roeren, je doet het in de schaal, erna in de buitenste ring, de eitjes strooiend verspreiden, dat een dag of 2 geduld hebben.

Je mag de jongen, enkel voeden als hun dooierzak is opgeteerd en reeds hun eerste zwempogingen doen...

Uw artemia, komt uit zout water, dus eerst even spoelen onder (met het artemiazeefje) onder een druppelende kraan... anders komt er teveel zouten in uw water welke PH zal wijzigen op iets langere termijn.

30 maart 2008 12:22
Profiel
Roodneusje

Bericht 
dietse schreef:
achzo , en moet je dan niet zorgen voor een temperatuur van 26 a28 graden ? ik zal dit toestel eens zoeken het zal wel handiger zijn of wat ik nu doe

Most je voor het toestel willen gaan: Heb er zelf 3 jaar geleden ferm moeten achter zoeken voor ik ze vond. Onlangs zag ik dat de lokale aquariumwinkel hier ze had. Ik vermoed dat ze intussen makkelijk te vinden zijn. Moest je ze niet onmiddellijk vinden, zijn ze blijkbaar beschikbaar in de onlineshops zoals bij:

- SeaMe voor 17 Euro http://www.shopsolution.nl/shop/home.asp?shopid=seame&prodid=artemianauplistar

- Aquashop voor 22,45 Euro http://www.aquashop-online.be/shop/index.html?lang=nl&target=p1543.html?

- Aquariumwinkel voor...amai....62,75 Euro :shock: http://www.aquariumwinkel.nl/default.html?target=dept_388.html&lang=nl

....maar mss heeft onze sponsor ze wel.

30 maart 2008 12:27
Profiel WWW
Erelid

Bericht 
inderdaad een handig toestel Loneridertje! en bij onze sponsor, daar heeft hij de artemia schaal... Maar ik denk dat die wel aan dat speciale toestel kan geraken... :D

30 maart 2008 12:31
Profiel
Erelid

Bericht 
Dietse,
Ik werk op dezelfde manier als jij: fles met luchtpomp in aquarium hangen.
Na een dag giet ik deel van de fles uit in een bakje en dan kijk ik of er al leven in de brouwerij zit.
Levende kreeftjes bewegen idd en die zuig ik met een spuitje uit het bakje.
Veel werk, vandaar dat ik ook op zoek ben naar een alternatief.
Laat je weten wat je gekocht hebt en of je tevreden bent?

ZA-meterbak
ZA-kweekprojectje
Epipedobates anthonyi
Ranitomeya variabilis
Ranitomeya flavovittata
Ranitomeya flavovittata 2

31 maart 2008 16:05
Profiel
Erelid

Bedankt 3ze voor de uitleg.

Mijn man heeft vanavond een pak zeezout voor me meegenomen, uit de aquariumwinkel. :D
Best duur zeg ! :shock:
Komt het niet zo precies, de verhouding zout en eitjes ?
Hoe zet je de artemia eitjes dan onder de lichtkap, laat je het bakje drijven in het aquarium en heb je er ook een luchtpompje in ?
Dat zout dat in het water zit kan dat geen kwaad voor de jongen ?
En hoe lang, hoeveel dagen, is die artemia houdbaar ?
Die in het bakje met zout water zitten bedoel ik.
Als je de artemia gaat zeven, hou je dan de eierdopjes over op het zeefje of de artemia ?

Wat een vragenvuur he, maar dit is voor mij allemaal nieuw.

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

10 jul 2009 18:35
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 8 berichten ]