Het is nu 22 okt 2018 21:35

Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Het kweken van Artemia 
Auteur Bericht
Diamantzalm

Alva schreef:
Een handig systeem zonder beluchting dat ik reeds een tijdlang met uitstekende resultaten gebruik, is de kweekschaal van 'Hobby'
http://www.dohse-aquaristik.com/NL/product/21700/Artemia-kweekschaal

Hehe, heb deze schaal onlangs nog zien staan in poisson d'or. Heb toen ook nog gedacht om het mee te nemen. Nu weet ik dat het een goed systeem is, dus zou ik dit dan ook wel met het schaaltje kunnen proberen.
Wat heb je hier dan nog voor nodig? Ik twijfelde in de winkel en wist niet goed wat mee te nemen. Hopelijk kan je mij hier nog iets meer over vertellen.

08 nov 2010 17:31
Profiel
Guppy

Benodigdheden:
- de schaal,
- water (leidingwater is meer dan ok),
- zout (in de handel is er speciaal artemia-zout te koop, anderen zweren bij zuiver zeezout, nog anderen beweren dat het zout geen jodium mag bevatten. Zelf heb ik ze allemaal geprobeerd maar gebruik nu steeds het goedkoopste keukenzout en heb nog nooit verschil gezien in de resultaten),
- artemia-eitjes (naargelang van de herkomst kan de oogst van de naupliën wel danig verschillen. De beste resultaten behaal ik met deze http://www.aquaristic.net/aquaristictec-artemia-eier-royal-premium.html en met de eitjes van de plaatselijke aquariumclub die in grootverpakking worden aangekocht, maar waarvan de herkomst blijkbaar een staatsgeheim is).

Er worden ook speciale mixen aangeboden in de handel (eieren+zout), maar die zijn m.i. zeker niet beter - vooral duurder.

Ik gebruik ca. 1l. lauw water waarin ik vier goedgevulde koffielepels zout in oplos (je kan overal nauwkeurig beschreven hoeveelheden vinden, maar hoe meer je vindt, hoe meer de aanbevelingen elkaar tegenspreken). Vervolgens strooi je de eitjes in de buitenste cirkel van het witte rooster en zet de schaal op een warme plaats. Afhankelijk van de temperatuur, die je liefst niet te sterk laat schommelen, komen de eitjes na ca. 36 u. uit (hoe kouder de plaats, hoe langer het duurt).

Artemia-naupliën zoeken steeds het licht op. Doordat de schaal volledig donker is op het ronde gat in het midden na, zwemmen de diertjes onder het concentrisch cirkelvormig rooster door naar het centrum, waar ze terecht komen in het zeefje. Nog niet uitgekomen eitjes en eierschaaltjes kunnen daar niet geraken.

Je kan ze er dan probleemloos in het zeefje uitnemen zonder je zorgen te maken over eventuele niet uitgekomen eitjes of eierschalen die gevaarlijk kunnen zijn omdat ze de spijsverteringskanalen van kleine visjes kunnen verstoppen. Om zeker te spelen (geen fractie zout in je aquariumwater) kan je het zeefje met de larfjes even onder een zeer zacht straaltje water spoelen; zet de kraan niet te hard of je oogst spoelt de riolering in. Zeefje even heen en weer door je aquarium en het feest kan beginnen.

Een kweekje gaat meestal een drietal dagen mee en vaak komt het voor dat er tegen het einde van de broedperiode ook reeds enkele jonge artemia-kreeftjes in het schaaltje zwemmen. Die kan je gewoon mee als voedsel voor de vissen geven of in een klein bakje met aangepaste voeding opkweken tot volwassen artemia-kreeftjes als tractatie voor grotere vissen.

Was de schaal en het rooster goed af vooraleer een nieuwe kweek op te zetten. Resten van een oudere kweek kunnen je nieuwe kweek negatief beïnvloeden.

Indien de opbrengst groter is dan je op dat ogenblik nodig hebt, kan je de naupliën in bv. een ijsblokjesschaaltje invriezen in gewoon water en later voeren.

08 nov 2010 18:27
Profiel
Diamantzalm

Thx voor de nodige info. Hier kan ik nu wel mijn plan mee trekken hoor. Nog eens bedankt.

16 nov 2010 13:34
Profiel
Admin

Even een ander vraagje:

Stel het kweken van artemia lukt. De "beestjes" zijn gescheiden van de eierschaaltjes.
Hoelang kan ik deze artemia nu goed houden?

16 okt 2012 22:03
Profiel
Moderator

Als je ze niet bijvoert, enkele dagen. Maar je je artemia ook opvoeren, zodat deze groeit en langer blijft leven.

16 okt 2012 22:14
Profiel
Erelid

Ik gebruik ook de schaal, en dat gaat eigenlijk heel goed. Ik oogst er nu al een week van.
Ik heb de flesmethode ook geprobeerd, maar bij mij zakten er nog teveel eitjes naar de bodem waardoor ik ze niet goed kon scheiden.

En mensen, als je een luchtpomp gebruikt, zorg dan altijd voor een extra gaatje in de bovenkant van de fles...
Anders zit de artemia tot tegen de muur... :roll:

17 okt 2012 11:20
Profiel
Admin

sTefaniA schreef:
k gebruik ook de schaal, en dat gaat eigenlijk heel goed. Ik oogst er nu al een week van.
Ik heb de flesmethode ook geprobeerd, maar bij mij zakten er nog teveel eitjes naar de bodem waardoor ik ze niet goed kon scheiden.

En mensen, als je een luchtpomp gebruikt, zorg dan altijd voor een extra gaatje in de bovenkant van de fles...
Anders zit de artemia tot tegen de muur... :roll:

Haha, tegen de muur. Kan je zo je aquarium eronder zetten WAHAHA
Maar bedankt voor de tip.....uit eigen ervaring neem ik aan :lol:

Ik ga ook zonder luchtpomp. Die paar die ik nodig ben :wink:

17 okt 2012 14:41
Profiel
Admin

papakroket schreef:
Als je ze niet bijvoert, enkele dagen. Maar je je artemia ook opvoeren, zodat deze groeit en langer blijft leven.

Waarmee en hoe kan je ze het beste opvoeren om artemia groot te krijgen?

26 okt 2012 13:17
Profiel
Moderator

nanootje schreef:
papakroket schreef:

Waarmee en hoe kan je ze het beste opvoeren om artemia groot te krijgen?

phytoplankton is het beste wat er is!!

26 okt 2012 16:41
Profiel
Admin

En zijn er ook alternatieven voor andere "beestjes"?
Ik heb wel eens gelezen over tarwebloem, zoete aardappelen, (papa kroketten :lol: ), doperwtjes ed.

26 okt 2012 16:55
Profiel
Erelid

nanootje schreef:
En zijn er ook alternatieven voor andere "beestjes"?
Ik heb wel eens gelezen over tarwebloem, zoete aardappelen, (papa kroketten :lol: ), doperwtjes ed.

Ik zag van de week artemia opkweekvoer in de winkel staan.

26 okt 2012 18:14
Profiel
Garnaal

Ik laat de eitjes uitkomen in een fles met een luchtpomp, als ik denk dat alles of toch de meeste zijn uitgekomen, giet ik de fles in de schaal van Hobby, daar zwemmen ze met z'n allen naar het midden war je ze gemakkelijk kan opzuigen met een simpel spuitje.

26 okt 2012 20:05
Profiel WWW
Erelid

Dario1037 schreef:
Ik laat de eitjes uitkomen in een fles met een luchtpomp, als ik denk dat alles of toch de meeste zijn uitgekomen, giet ik de fles in de schaal van Hobby, daar zwemmen ze met z'n allen naar het midden war je ze gemakkelijk kan opzuigen met een simpel spuitje.

Dan zit je toch nog met de schalen? Ik heb nu een fles staan omdat ik niet genoeg artemia meer kreeg uit de schaal. Ik zet de luchtpomp uit en laat alles bezinken met een lampje aan de onderkant, zodat de artemia naar het licht zwemmen. Dan neem ik een groot lang pipet en zuig ik een hoop uit de onderkant. Dat doe ik door een artemiazeef en hangt het in een bakje aquariumwater. Dan zuig ik het op met een spuit en kan ik gericht voeren.

Luchtpomp weer aan en zo kan ik wel een week oogsten uit dezelfde fles. Ik heb ondervonden dat de artemia van jbl een zeer goed uitkomstpercentage heeft, bij mij toch.

26 okt 2012 23:12
Profiel
Garnaal

Ik laat nadat de inhoud vd fles in de schaal is gegoten, alles wat bezinken dan trek ik met een spuit de binnenste ring met schalen uit en spuit ze in de buitenste ring totdat er geen schalen meer in de binnste ring zijn. Dan wachten op de larven tot wanneer ze naar het midden zwemmen

26 okt 2012 23:32
Profiel WWW
Admin

Nog een uitgebreide aanvulling over artemia (en ander levendvoer):

http://www.waterwereld.nu/artemia.php

28 okt 2012 22:18
Profiel
Admin

Ik deed het ook steeds in een fles met bruissteentje , daarna goot ik het in de buitenste ring van de artemiaschaal.

Heb wat artemiaspullen op de shop staan nu :

http://www.aquarush.be/c-1825604/artemia/

29 okt 2012 04:58
Profiel
Moderator

Ik gebruik al jaren (met zijn periodes, hangt af van de vissen) de JBL omgekeerde kegels en dit werkt PERFECT.

Ik gebruik de standaard met 1 uitbreiding.

Oké, het is een kleine investering, maar het werkt super, proper en zoals het hoort. Wat maakt dan dit enkele tientallen euro's uit ipv al dat gedoe?

29 okt 2012 09:18
Profiel
Admin

En tweedehands worden die JBL setjes ook nog wel eens aangeboden :wink:

Ik heb wel gelezen dat bruissteentjes niet zo goed zijn om mee te beluchten, de luchtbellen kunnen dan te klein zijn en aan de naupliën gaan plakken.

29 okt 2012 10:05
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende