Het is nu 15 dec 2017 05:21

Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ] 
 Watervlooien kweken 
Auteur Bericht
Roodneusje

Watervlooien zijn het hele jaar door zeer makkelijk te kweken, zowel binnenshuis als buiten.

Hieronder een beschrijving hoe ik het hele jaar door watervlooien buitenshuis kweek.

Als waterreservoir prefereer ik oude langwerpige bloembakken. Deze hebben immers een groot wateroppervlak, zijn niet te hoog en zijn vooral goedkoop. Een laag waterpeil en groot wateroppervlak is nodig om de watervlooien van genoeg zuurstof te voorzien, vooral in de zomer.

Plaats de bloembak(ken) ergens in de tuin zodat ze in de zomer geen middagzon zien. Liefst niet onder een boom want dat zorgt voor onnodige troep in het water. Vul ze met oud aquariumwater, en voeg 1 tot 2 koffielepels volle melk toe. Kwestie van wat algen te creëren.
Plantensnoeisel toevoegen raad ik af. Het kan draadalg veroorzaken en dat was afgelopen zomer een algemene pest.

Na anderhalve week ga je in je lokale aquariumzaak een portie levende watervlooien kopen. Eens thuisgekomen geef je de helft aan je vissen en doe je de rest in je kweekbakje.
Enkele weken wachten en je zal zien dat ze zich massaal vermeerderen.

Hoogstwaarschijnlijk zullen er ook muggenlarven te vinden zijn in je buitenkweek.

Het is aangeraden om "kiekendraad" of fijn gaas over het bakje te leggen om een hoop troep en vogels uit je bak te houden.
Om verzuring tegen te gaan, dien je vooral in droge periodes regelmatig wat water bijgieten. Het water zal er ook alleen maar proberder op worden.

Indien je meermaals per week wil oogsten kan je best een 3tal bloembakjes opstarten. Dat werkt hier prima en ze komen zelfs de winter door (al planten ze zich dan amper voort). Zelfs wanneer het water volledig bevroren is, merk ik in het voorjaar toch telkens weer watervlooien op.

De oogst kan je best een half uurtje laten rusten in een witte of doorzichtige pot / emmer. Zo kan je eventuele ongewenste bijvangst makkelijk verwijderen. Eventuele draadalgen haal je eruit door met een stokje in het water rond te draaien.

Met de binnenkweek heb ik voorlopig nog geen ervaring.

05 nov 2008 00:50
Profiel WWW
Erelid

Dit ga ik komend voorjaar zeker eens uitproberen ! :D
Behalve de algen ( in 1,5 week ? ) hebben de watervlooien geen voeding nodig ?

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

05 nov 2008 14:44
Profiel
Roodneusje

Ria schreef:
Dit ga ik komend voorjaar zeker eens uitproberen ! :D
Behalve de algen ( in 1,5 week ? ) hebben de watervlooien geen voeding nodig ?

De watervlooien voeden zich enkel en alleen op algen. Zolang er algen en micro-organismen in het water zitten hoef je niets extra te doen..

Als ik me niet vergis, brengt een snuifje bakkersgist, meer zuurstof in het water wat ook de algengroei stimuleert. Wanneer je van dat lekker groen vijverwater kan vinden, mag je dat ook gerust gebruiken. Het bevat een bom aan voedingsstoffen voor de watervlooien.

Het is zeker de moeite om eens te proberen.. Hier gaat het al enkele jaren prima, de winter door. Enkel dit jaar zit er zoveel draadalg in, dat ik na de winter opnieuw ga beginnen.

05 nov 2008 15:07
Profiel WWW
Erelid

De sloot hier vlak bij mijn huis zit in mei ook vol met watervlooien maar ik durfde daar nooit uit te vangen voor mijn aquarium.
Daar zwemmen ook eenden in en er liggen vooral veel eikenbladeren op de bodem.
Hoef je niet bang te zijn om planaria mee te krijgen met de eigen kweek ?
Of haal je daarom juist je eerste watervlooien uit de winkel ?

180 l aquarium - Azie : 5 Japonica garnalen, 5 Rasbora hengeli , 1 (overgebleven) microrasbora Kubotai, 8 Afrikaanse Blauwoogjes, 2 Trichogaster leeri (Diamant Gourami's, m+v) 1 Halfmoon Betta man en vuurgarnaaltjes[/color]

60 cm bakje: 1 Betta splendens crown tail man, vuurgarnaaltjes en torenslakjes [/color]

Afbeelding

05 nov 2008 18:40
Profiel
Roodneusje

Ria schreef:
De sloot hier vlak bij mijn huis zit in mei ook vol met watervlooien maar ik durfde daar nooit uit te vangen voor mijn aquarium.
Daar zwemmen ook eenden in en er liggen vooral veel eikenbladeren op de bodem.
Hoef je niet bang te zijn om planaria mee te krijgen met de eigen kweek ?
Of haal je daarom juist je eerste watervlooien uit de winkel ?

Planaria herken je wel vrij makkelijk tussen watervlooien, dus als je deze toch vangt haal je ze er gewoon uit. In mijn eigen kweekjes heb ik ze nog nooit gezien.

05 nov 2008 19:05
Profiel WWW
Erelid

Ik heb nog nooit planaria gezien, ik hoop het dan te herkennen tussen de watervlooien.

Afbeelding

06 nov 2008 11:28
Profiel
Erelid

Da ga ik ook eens proberen se ! :D

08 nov 2008 23:41
Profiel WWW
Artemia-larfje

Sinds een maand of 2 heb ik ook mijn 'kweekje'.

Het is een plastic fles van 5 liter met afgesneden kop. Deze staat binnen bovenop een aquarium zodat ze licht en warmte krijgt. Veel kweken doen de vlooien niet, waarschijnlijk omdat ze algen tekort komen.

Ze blijven wel gelijk in aantal zo te zien.
De eerste week had ik wat water ververst, maar nu doe ik dat niet meer.

01 dec 2008 22:48
Profiel
Roodneusje

sfj schreef:
Sinds een maand of 2 heb ik ook mijn 'kweekje'.

Het is een plastic fles van 5 liter met afgesneden kop. Deze staat binnen bovenop een aquarium zodat ze licht en warmte krijgt. Veel kweken doen de vlooien niet, waarschijnlijk omdat ze algen tekort komen.

Ze blijven wel gelijk in aantal zo te zien.
De eerste week had ik wat water ververst, maar nu doe ik dat niet meer.

Met zo'n kleine waterhoeveelheid is het toch nodig om je water regelmatig te verversen, anders krijg je met verzuring te maken , wat ook fataal kan worden voor de volwassen watervlooien.

01 dec 2008 23:34
Profiel WWW
Artemia-kreeftje

Ik heb sinds een maand of zo een tweetal kleine aquaria op de vensterbank waar ik watervlooien in kweek. In het begin werkte ik met groen water maar groen water "kweken" kan nogal lang duren en om een uitbundige watervlooien opbrengst te hebben is dit iets minder evident.

Vandaar dat ik het over een andere boeg gegooid heb. In plaats van groen water gebruik ik nu een mengsel van bakkersgist, suiker en water. dit meng ik op voorhand. De suiker dient als voeding voor de gistcellen die hier massaal door gaan vermenigvuldigen, dit mengsel houd ik in een oud pulleke van waterverbeteraar van dennerle (het soort met pompje) waar ik elke dag enkele wat van indoe, de watervlooien vermeerderen hierdoor massaal, zelfs in die orde dat ik mijn apisto's hier wel dagelijks van kan voederen.

Om de twee weken ververs ik het water in het bakje dan.

19 okt 2012 19:58
Profiel
Moderator

probleem met gist is dat het te weinig voedingswaarde geeft aan u watervlooien. Want die hebben op zich reeds een zwakke voedingswaarde.
Wanneer je groen water gaat produceren (fles met luchtborrels en een TL er met 12h licht) heb je een betere kwaliteit en voedingswaarde...)

20 okt 2012 15:16
Profiel
Artemia-kreeftje

Kan zijn dat het niet het meest ideale voedsel is, maar toch meer dan genoeg om voor een massale vlooienproductie te zorgen, zowiezo zijn watervlooien fillers, deze moet je afwisselen met ander levend voer om goed te zijn.

Groen water alleen gaat heel traag hier. :)

20 okt 2012 15:56
Profiel
Apistogramma

Sinds ik enkele bloedmeel korrels als voeding in mijn vlooienreservoir doe is de groene draadalg zeer sterk toegenomen en de vlooien populatie verminderd. Dus zeker niet ideaal, want scheppen wordt zeer moeilijk tss. de alg. De groenalg verdwijnt niet.

16 jun 2013 15:57
Profiel
Artemia-eitje

't is soms een moeilijk verhaal... mijn kweek op gist in een 60 liter bak buiten, ging wel eens dood... Ik had misschien te veel daphnia als startcultuur genomen (een flinke portie uit een beek), of de overgang van natuur op gist was te extreem (?), dus dat was misschien de oorzaak ? misschien geeft gist ook meer afvalstoffen ?? Of dacht- nacht temp verschil was te groot ?

Ik ben dan overgeschakeld in het najaar op het gebruik van een grotere open (oude) aquarium van 150 liter, deze staat in de tuin met regenwater en bladeren die er van zelf invallen in de herfst (eiken en beukenblad) en ik voeg niks toe, ze leven dus op regenwater, bacterien, infusoria en andere micro-organismen die op de dode bladeren op de bodem liggen, en mijn cultuur houdt al maanden stand. Het water wordt dus zuurder, gezien ik zacht regenwater gebruik met zure bladeren, het water kleurt ondertussen bruin, wat eigenlijk negatief zou zijn, gezien bacterien dood gaan in zuur water, en daphnia (daardoor ?) ook niet in zure wateren voorkomen, maar toch houdt mijn cultuur stand.... Ik denk dat ik wel een aanzienlijk aantal bladeren ga verwijderen en wat vers regenwater bijvoegen, om een al te lage pH te voorkomen, want dat kan ook weer tot een crash leiden van alle daphnia.

Ik ga eenzelfde methode binnen toepassen (gezien het nu buiten te koud wordt en de daphnia niet meer verder kweken bij lage temperatuur), met enkel bladeren die bacterien en infusoria geven, dit is natuurlijk voedsel die de daphnia op zich mogelijks voedingsrijker maken voor de vissen... Ik ben hierover niet zeker (?). De bak binnen ga ik wel zeer beperkt beluchten. Daphnia hebben op zich bijna geen zuurstof nodig, dus beluchting is geen noodzaak, maar ik doe het om vervelende rottingsgeuren van de bladeren te vermijden...De bak ga ik achter een raam plaatsen aan de zuidzijde, voor hogere temperatuur en mogelijks wat natuurlijke algengroei. Ik knoei niet te veel meer met gist of melk, en dat blijkt prima te werken.

Misschien moet ik eens een test doen met 2 bakken met gelijkaardig water en op dezelfde plaats, eentje met en eentje zonder extra gist of melk, om eventuele verschillen te evalueren.

Weet trouwens iemand of gist minderwaardig voedsel is ten opzichte van natuurlijke bacterien, infusoria en algen ? Mijn gevoel zegt voorlopig van wel, maar ik ben niet zeker en heb hiervoor onvoldoende biochemische kennis.

even terzijde, als er in de zomer muggenlarven in de daphnia bak komen, vind ik dit niet erg.. ze eten mss wel kleine daphnia op (?), maar ik schep de (zwarte) muggelarf gewoon mee uit en dat is héél hoogwaardig voedsel. er zitten in mijn buitenbakken ook een minderheid aan cyclops, en rode muggelarf (of bloedworm), maar niet in de mate dat ik daar iets deftigs van kan oogsten.

10 nov 2017 23:43
Profiel
Moderator

Ik gaf alleen af en toe een scheutje melk aan de watervlooien, nooit gist.

12 nov 2017 08:27
Profiel
Moderator

leven die ook niet van licht (fotosynthese?)

13 nov 2017 20:25
Profiel
Moderator

Zonder voeding en alleen licht gaan ze volgens mij dood. En ook als ze met te veel zijn.

16 nov 2017 14:48
Profiel
Antwoord op onderwerp   [ 17 berichten ]